Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Almere College te kampen (M.E.J. Vissers)
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
6 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik maak mij grote zorgen over het schrappen van CKV als verplicht examenvak.
Het creëren van ruimte voor nog meer wiskunde in de tweede fase ten koste van kunst is misplaatst. Rekenen en taal zijn net ingevoerd als extra vakken. Kan het effect daarvan niet eerst gemeten worden voordat CKV geschrapt wordt.
De school krijgt nu zogenaamd de vrijheid om cultuur onder te brengen bij andere vakken. Mijn collega ‘s klagen over te weinig tijd, om aan de eisen van hun verplichte programma te voldoen.
Waar gaat cultureel onderwijs in ondergebracht worden. Naast eerst een harde klap uit te delen door de stekker uit de financiering te trekken van kunst en cultuur brengt de minister nu vervolgens het vak CKV en Kunst de doodsklap toe.
Waar moeten de scholen het geld vandaan halen om deze zogenaamde ‘vrijheid’ van te bekostigen. Cultuur is van 6% naar 21% procent btw gegaan m.i.v. van 1 oktober 2012. Alles wordt duurder maar de scholen moeten met minder geld toedoen.
Het enige wat de minister momenteel doet is het zichzelf gemakkelijk maken. Eerst de financiering eruit en dan het vak weg.
Ons onderwijs evenals de maatschappij verarmt door alle minderingen op kunst en cultuur. In de toekomst hebben we mensen nodig die out of the box hebben leren denken. Mensen die nieuwe ideen voor het voetlicht weten te brengen. Wanneer we onze jeugd niet meer inspireren dan zullen ze wegzakken in een grauwe massa die niet meer uitgenodigd wordt, origineel te durven zijn en te durven denken. Het CKV aanbod vormt onze jeugd daarin en maakt dat ze in aanraking komen met zaken die anders alleen voor een selecte groep weggelegd is. Ik maak me er dan ook ongelofelijk boos over dat onze regering momenteel een weg ingeslagen is die onderwijs zeer eenzijdig aan het maken is. Wanneer men kwaliteit wil van de bevolking van Nederland dan is er ook kwaliteit van onderwijs nodig. De kwaliteit zal echter hard achteruit hollen wanneer de kunsten steeds meer beknot worden.
Kunst en cultuuronderwijs hebben een kwaliteit in zich die absoluut niet te vergelijken is met taal en rekenen.
Dit wetsvoorstel mag er niet door komen.
Miriam Vissers,
docente beeldende vorming.
docente CKV.
docente Kunst.
kunst en cultuur coördinator van het Almere college te Kampen.
student master kunsteducatie Artez.