Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Liemers College Zevenaar en Hogeschool Windesheim (v.m.a.a. Baake)
Plaats velp
Datum 28 september 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Er zijn al héél veel argumenten genoemd door mijn voorgangers die steekhoudend zijn. Indien scholen zelf moeten gaan bedenken hoe cultuuronderwijs bij andere vakken ondergebracht moet worden is het niet zo moeilijk te voorspellen dat je daar niet zo veel van mag verwachten. De vakspecialisten, de kunstdocenten dus, geven die andere vakken niet! Toen de 2de fase werd ontworpen hebben de bestaande kunstvakken tijd moeten inleveren, oa. voor CKV. Die tijd krijgen we natuurlijk niet terug!
Het is een grote schande dat een aantal ambtenaren, op jacht naar ruimte voor taal-en rekenonderwijs, ongehinderd door kennis van het advies dat onlangs is uitgebracht door de commissie herziening kunstvakken en blijkbaar zonder elk besef dat algemene onderwijskundige doelen en studievaardigheden die zeker ook door CKV worden gehaald, respectievelijk worden aangebracht zo ongenuanceerd hun gang kunnen gaan. Alle energie van docenten en ook van educatieve uitgeverijen die de afgelopen 13 jaar in de ontwikkleing van het vak zijn gestopt lijkt voor niets. Docenten CKV worden uitgerangeerd. Daarnaast zouden die ambtenaren de onderzoeken eens moeten lezen die door diverse lectoren in dit land zijn gehouden en waaruit blijkt dat CKV een waardevolle bijdrage leeft aan de ontwikkeling van de jonge mens. Of kijk en luister eens naar Mark Mieras die hersenonderzoek heeft gedaan en helder uitlegt dat kunstzinnig onderwijs wel degelijk esentieeel is!
Laten we hopen dat ook achter de bureau's van de overheid ooit wordt ingezien dat het ontwikkelen van het creatieve denkvermogen de sleutel is naar de poort van de toekomst. Of kennen zij het briljante betoog niet van Sir Ken Robinson? Zie bijvoorbeeld :Ken Robinson says schools kill creativity