Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Veurs Lyceum (MA J Stoetzer)
|
Plaats
|
Leidschendam
|
Datum
|
27 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Behoud van ckv als vak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.
Behoud van een reële keuzemogelijkheid voor leerlingen om een kunstvak te kiezen op havo in het profiel Cultuur en Maatschappij
Waarom moet CKV verplicht zijn? Vakinhoudelijk hebben we al genoeg argumenten op deze internetconsultatie kunnen lezen, bijvoorbeeld het aanleren van vele vaardigheden. Ik denk dat we bovendien een morele plicht hebben om onze toekomstige generaties te informeren en te laten experimenteren met kunst en cultuur. Volgzame types zijn er genoeg, we moeten jongeren bijbrengen dat ze door “anders” te kijken en te denken oplossingen kunnen vinden voor nieuwe problematieken, wanneer die zich in de toekomst voordoen. Hoe is onze samenleving geworden tot wat zij vandaag is? Je kunt het onmogelijk uitleggen als je kunst en cultuur er niet bij betrekt. Kunst en cultuur laten zien dat “anders denken” mag en kan en absoluut noodzakelijk is voor zelfontplooiing. Een weldenkend en sociaal mens word je niet alleen omdat je weet hoe je moet spellen, maar vooral omdat je weet wat je inhoudelijk wilt vertellen. Ongeacht de financiële middelen van een gezin moet elke leerling de mogelijkheid krijgen om te participeren in het culturele landschap waarin hij zich bevindt. De helpende hand van het onderwijs is hierbij onontbeerlijk.
Ik ben het onderwijs ingegaan omdat ik de verharding van de maatschappij tegen wilde gaan. Misschien een utopische gedachte. Maar het gevecht tegen onverschilligheid en een gebrek aan empathisch vermogen wordt elke les beetje bij beetje gewonnen. Ik zie hoe leerlingen zich ontwikkelen en er steeds beter in slagen om hun mening met weldoordachte en gefundeerde argumenten te onderbouwen. Hun creativiteit groeit zienderogen. Waarom deze mogelijkheid uit het curriculum halen? Veel structuren op scholen en in de cultuursector zijn in de afgelopen jaren ontwikkeld. Samenwerkingsverbanden zijn aangegaan. Ik begrijp niet waar de drang vandaan komt om dit alles kapot te maken. Als je kwaliteit wilt waarborgen, dan kun je niet exameneisen weghalen. En hoe moet het met de vervolgopleidingen als leerlingen minder keuzemogelijkheden krijgen binnen het C&M-profiel? We hebben ze nodig op de arbeidsmarkt. Bovendien, hoe minder leerlingen het vak kiezen hoe moeilijker het wordt voor een school om het vak te behouden.
Kortom, ik hoop dat de parlementsleden de minister ervan zullen overtuigen dat dit wetsvoorstel geen goed idee is.