Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Le Grand Cru (E.B. Bijvoets)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
16 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Zeer bevreemdend dat in deze tijd, waarin de resultaten van meerdere grote onderzoeken naar buiten zijn gekomen over de invloed van kunst en cultuur op de algehele ontwikkeling van de maatschappij, het voorstel komt CKV af te schaffen.
Een kleine selectie: uit een rapport van de EU:
“The concept of ‘culture-based creativity’ recognizes that the combination of personal abilities, culture, creativity, technical skills and social environments can have a substantial impact on stimulating research, optimizing human resources and inspiring people. The economic value of this ‘culture-based creativity’ has been increasingly recognized” (KEA 2009).
Uit een rapport van de VN:
“The contributions that artistic and cultural production, dissemination and participation make to economic empowerment, cultural enrichment and social cohesion in the community, in order to promote major social progress, are the main reasons to support the principles of cultural sustainable development.” (UNCTAD 2010, p.26)
Als kunstenaar die geregeld educatietrajecten heeft uitgevoerd in het VO zou ik aanraden juist meer verdieping in het CKV onderwijs aan te brengen. Door de CKV docenten meer ruimte te geven zich te oriënteren op het brede scala aan (o.a. interculturele) mogelijkheden in Nederland op het gebied van kunst en cultuur ervaren, waarbij een goede balans gezocht moet worden in het ervaren en uitvoeren van kunst. Ook zou de CKV docent, mits zelf goed geschoold en op de hoogte van landelijke ontwikkelingen, een sterkere positie in het onderwijs kunnen krijgen als spil van vakoverstijgende projecten.