Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Moltien, muziekdocent in VO en HBO (dhr. L. J. Mollema)
Plaats Doorn
Datum 4 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik werk als muziekdocent in de onderbouw en CKV docent in de bovenbouw van Het Nieuwe Lyceum te Bilthoven.


Een van de redenen van het ontstaan van CKV was destijds de klacht uit het WO en HBO dat 1e jaars studenten blijkbaar steeds slechter zichzelf op zelfstandige wijze grote hoeveelheden stof konden eigen maken. Ik wil de conclusie van het onderzoek wel eens inzien, waarin staat dat de 1e jaars dat anno 2012 veel beter doen dan in '98. Sterker: met de enorme toename in aanbod van kennis en leerstof via allerlei vormen van nieuwe media sinds '98 denk ik juist eerder dat we onze leerlingen meer en beter dan ooit moeten leren om goede, zelfstandige keuzes te maken en die te beargumenteren. CKV leent zich daar bij uitstek voor.

De kunstbeschouwende kant van CKV leert je divergent denken. Dat is een enorme verrijking in het denken van puberbreinen. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Leer die te respecteren. In een tijd van "verhuftering van de samenleving" geen overbodige luxe, dunkt mij.
Dat wordt nu eventueel met het badwater weg gegooid.

De vraag is daarnaast of de collegae van de MVT (zoals het voorstel suggereert) eigenlijk wel zitten te wachten op de verplichte culturele vorming binnen hun curriculum. Ze moeten dan naast past and present, passé composée, dativ en akkusativ en wat dies meer zij OOK nog aandacht gaan besteden aan aspecten van kunstzinnige vakken, waarvan ik bij mij op school althans merk, dat collegae daar eerder een bedankende dan een uitnodigende houding tegenover hebben. En geef ze eens ongelijk. Je bent tenslotte niet toevallig docent voor het vak waar je zo lang voor gestudeerd en ervaring in verkregen hebt. Daarin ben je in eerste instantie expert.

Tenslotte vind ik het op z'n minst hoogst merkwaardig dat een tweetal demissionaire ministers dit soort waanzin er voor het scheiden van de markt doorheen schijnen te willen drukken. Een bizarre gang van zaken in een tijd waarin betrokkenheid bij de politiek van al maar krimpende electoraten steeds verder afneemt. Verschraling in het onderwijs leidt tot versmalling van het aanbod en dus blikverenging van onze leerlingen. Op het laatst weet je als leerling werkelijk niet meer dan dat kunst iets met ondernemers als Andre Rieu te maken heeft, die als een jukebox speelt wat het publiek vraagt, meer niet. Omdat het je nooit is verteld.

Lennard Mollema.