Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Instituut voor Leraar en School - Radboud Universiteit (drs HGF Havekes)
Plaats Nijmegen
Datum 10 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Geachte minister,

Ik wil u adviseren om uw wetsvoorstel op twee punten aan te passen:
• Behoud van ckv als vak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.
• Behoud van een reële keuzemogelijkheid voor het kunstvak op havo in het profiel Cultuur en Maatschappij.

De redenen hiervoor:

1. Behoud van het vak ckv is belangrijk omdat dit gewenst is door de minister zelf, veel scholen (zoals de cultuurprofielscholen), ouders, leerlingen en politieke partijen.
De redenering van de minister om ckv als vak af te schaffen is niet consistent: In de kamerbrief van maart 2012 geeft de minister aan, na onderzoek door diverse onafhankelijke commissies, dat het ministerie wel moet voorschrijven WAT er in het onderwijs gedaan moet worden, maar niet HOE dat gedaan moet worden. Het afschaffen van het vak (= het WAT) ligt dan niet voor de hand. Wel het ruimte bieden aan scholen voor het HOE (= bijvoorbeeld het aantal te ondernemen culturele activiteiten).

2. Kunstvakken zijn essentieel om de internationale positie van Nederland als kenniseconomie veilig te stellen. De kunstvakken (ckv, kua en kunstgeschiedenis) helpen leerlingen flexibel te denken, een fundamentele voorwaarde voor een kenniseconomie.

3. Behoud van werkgelegenheid voor gekwalificeerde docenten ckv en kunstvakdocenten.

4. De kwaliteit van een samenleving laat zich o.a. afmeten aan de manier waarop ze met kunst en cultuur omgaat. Een verplicht vak en cultuurprofiel is daarbij noodzakelijk.