Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Mill-Hillcollege (dhr CCH Marijnissen)
|
Plaats
|
Goirle
|
Datum
|
27 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik vind het triest dat er weer een wijziging wordt doorgevoerd in het onderwijs.
Na de conclusie van de commissie Dijsselbloem zou toch duidelijk moeten zijn dat dit voor scholen en docenten slecht is.
Bij de invoer van de 2e fase worden ANW en CKV aan de verplichte vakken toegevoegd. Daar is door scholen en docenten heel veel in geinvesteerd. Het zijn daardoor vakke geworden die een wezenlijke bijdrage vormen aan de ontwikkeling van jongeren. Maar bij de eerste herziening van de 2e waren de inzichten al weer bijgesteld en moesten de vakken inleveren. Nu zijn we weer een aantal jaren verder en drijgt afschaffing. Dit beleid kan het beste getypeerd worden als jojo-beleid.
Dit gaat ten kosten van de kwaliteit van het onderwijs en is bovendien kapitaalvernietiging. Alle investeringen in nascholing, onderwijsmethoden, etc. worden nutteloos.
We zijn nu in het decenium van de kernvakken aangekomen. Het is nu vooral rekenen, nederlands en engels waar het om gaat. Over tien jaar gaat de jojo van de politiek weer in de andere richting?
Doodmoe wordt je van dit gedoe. De politiek moet het onderwijs met rust laten, minder regels in plaats van steeds weer nieuwe regels.
Het vak ANW levert een hele nuttige bijdrage aan de ontwikkeling van VWO-leerlingen. Het is heel nuttig dat deze leerlingen leren heel kritisch te kijken naar de interactie tussen wetenschap en media. Het is heel nuttig dat ze leren dat niet alles wat in de media komt de enige waarheid is, zelfs als het met wetenschappelijke onderzoeken onderbouwd is.