Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Jan van Brabant College (BCA J Kerkhof)
|
Plaats
|
Helmond
|
Datum
|
16 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik heb eens navraag gedaan bij mijn leerlingen betreffende het vak CKV. Dit kwam zoal naar voren:
-Een vak waar je creatieve oplossingen kunt verzinnen en toch een heleboel lesstof opneemt terwijl je daar niet echt bij stil staat.
-Nieuwe media leren kennen en gebruiken. Ook mijn presentatietechnieken verbeteren, of het nu om een mondeling of een visuele presentatie gaat.
-Het is tijdens CKV belangrijk om samen te werken. Via dit vak is het erg prettig om dat te leren. Ook het evalueren wanneer het niet zo goed gaat.
-Meer kennis en begrip van kunst en cultuur. Welke discipline dan ook.
-De context van gemaakte kunst beter begrijpen en inzien met welke visie een kunstenaar/designer een bepaald werk heeft gemaakt.
Dit gaat dan alleen nog maar om het vak CKV. Ook de keuze beperking in het profiel CM is een ramp. Waarom kan een leerling niet zijn/haar talenten op allerlei gebied ontwikkelen? Ook al lopen deze ver uiteen? Ik geef zelf ook het vak product ontwerpen. HEt mooie van dit vak is dat je dit met ieder profiel in de vrije ruimte kunt kiezen. De meerwaarde hiervan is dat de leerlingen aan de opdrachten werken vanuit een ander perspectief. Dus de een maakt een wat meer autonome oplossing, de ander weer vrij technisch, de ander weer meer conceptueel of grafisch. Ze leren enorm veel van elkaar tijdens deze vakken.