Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
CBK Groningen (Mw. IGJ Pijnacker Hordijk)
|
Plaats
|
Groningen
|
Datum
|
24 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het afschaffen van het verplichte vak ckv heeft consequenties voor de docent, de betrokken instelling (in dit geval het CBK Groningen) en vooral de leerling. Kunst dichterbij brengen door leerlingen te betrekken bij het educatieve aanbod zoals rondleidingen bij tentoonstellingen of een gastles of rollenspel over kunst op straat of anderszins, levert positieve ervaringen, een stimulatie van het creatieve denken, het vermogen je in te leven in wat 'anders' is. Kunsteducatie en kunst biedt talloze ingangen om te reflecteren op wat je ziet, wie je bent en hoe je in de wereld staat. Kunsteducatie leert jonge mensen visies en ideeën over de maatschappij te herkennen, onder te brengen en over te brengen. Ze stimuleert hen om onder woorden te brengen wat ze ervaren bij het kijken naar kunst. Kunst biedt vaak een ander perspectief op de wereld, daarom draagt kunsteducatie bij aan het ontwikkelen van meerkleurigheid in het benaderen van je omgeving.
Als je leerlingen niet langer in aanraking laat komen met wat zo de afgelopen jaren in samenspraak met het onderwijs met zorg is opgebouwd, mis je het op maat verhaal naar de leerling. We praten met docenten en leerlingen, inventariseren hun belangstelling en behoefen en evalueren wat werkt en wat niet.
Als je van het positieve effect naar de leerling uitgaat, kan het niet zo zijn dat deze maatregel het haalt.
Inge Pijnacker Hordijk, educatief medewerker CBK Groningen