Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Vechtdal College (M De Gooijer)
|
Plaats
|
Ommen
|
Datum
|
5 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Onbegrijpelijk dit wetsvoorstel! Allereerst wil ik graag reageren op het 'afschaffen verplichte vak CKV'. Een jaar geleden werd er in het preadvies verkenningscommissie kunstvakken nog geschreven dat CKV een prominentere rol zou moeten krijgen, door de cultuurkaart te behouden, door het vak af te sluiten met een cijfer en door te zorgen voor voldoende gekwalificeerde CKV docenten (die zijn opgeleid in een van de kunstvakken).
In het wetsvoorstel (bovenbouw havo-vwo) wordt genoemd dat scholen door het afschaffen van het verplichte vak meer ruimte krijgen voor een schooleigen invulling. Bijvoorbeeld door culturele vorming op te nemen in vakken als nederlands, moderne vreemde talen en/of geschiedenis. Deze docenten zijn niet opgeleid in een van de kunstvakken...wat blijft er van de culturele vorming over als de overheid de gekwalificeerde (vaak zeer gemotiveerde) vakdocent met dit plan zomaar aan de kant zet?
Daarnaast wil ik reageren op het verplichten van wiskunde voor alle havisten. Ik begrijp dat wiskunde een belangrijk vak is, maar het gevolg is dat de leerlingen nog maar één profielkeuzevak (maatschappij- of cultuurvak) kunnen kiezen. Dit zal er hoogstwaarschijnlijk toe leiden dat minder leerlingen de mogelijkheid hebben het kunstvak te kiezen. In het wetsvoorstel wordt genoemd dat wiskundige vaardigheden ook belangrijk zijn voor cultuur (kunst, filosofie, architectuur). Maar...hoe wil de overheid deze prachtige verbinding, tussen wiskunde en cultuur, maken als leerlingen door deze maatregel niet meer les kunnen krijgen over moderne architectuurprincipes of leren hoe ze de wiskundige regels kunnen omzetten in een perspectieftekening?