Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Olympus College (Docent Dans en CKV, Kunst - en cultuurcoördinator M.R. Tränkle)
|
Plaats
|
Arnhem
|
Datum
|
3 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
CKV als verplicht examenvak af te schaffen is in mijn ogen een kortzichtige beslissing.
Tijdens de lessen CKV zijn we bezig om leerlingen te laten zien dat de wereld niet alleen maar zwart/wit in elkaar zit en stimuleren we juist het ‘out of the box’ - denken. Op die manier komen belangrijke waarden en normen ter sprake, een belangrijk onderdeel ook in betrekking tot de maatschappij en de samenleving.
Tijdens CKV wordt verder ook de creativiteit bevorderd en gestimuleerd. Er zijn talloze wetenschappelijke artikelen en onderzoeken verschenen die aantonen dat tijdens het actief en reflectief bezig zijn met kunst, hersenverbindingen ontwikkeld en gestimuleerd worden (zie bijvoorbeeld het onderzoek van Mark Mieras), dus een belangrijk effect ook voor andere vakken. Creatief denken vormt verder ook een belangrijk onderdeel binnen de industrie of commerciële bedrijven.
Ik betwijfel dat door de nadruk te leggen op de kernvakken, het onderwijs beter en efficiënter zal gaan worden. Leerlingen gaan niet in eens beter scoren alleen omdat ze meer lessen WI, EN en NE krijgen. De kwantiteit zegt niets over de kwaliteit van de lessen.
Als de scholen zelf mogen beslissen in welke vorm 'culturele vorming' terug gaat komen, zal dit ongetwijfeld in de vorm van bezuinigingen zijn. Als cultuur bij een ander vak wordt ondergebracht doet dit geen recht aan de kunstvakdocenten en de kwaliteit van de lessen op dit moment. Er is in het verleden al ontzettend veel op kunst en cultuur bezuinigd, dus de grens is bereikt! CKV moet bljiven!