Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Nuborgh College (J. Hoeve)
Plaats Elburg
Datum 8 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Eén van de grote winstpunten van de Tweede Fase was de invoering van het vak CKV. Alle leerlingen komen daardoor met cultuur in aanraking en zijn verplicht hun ervaringen te ordenen en daarop te reflecteren. Een aanwinst voor het Nederlandse onderwijs. Juist nu de verkenningscommissie kunstvakken de exameneisen voor CKV wil aanschrepen en meer wil inzetten op kennis, komt de minister met het voorstel het van maar helemaal af te schaffen. Onbegrijpelijk!
Het is onlogisch om een kwaliteitsimpuls te willen bewerkstelligen door het vak CKV af te schaffen. Kunst en cultuur onderbrengen bij andere vakken is geen optie: ook daar voelt men tijdsdruk binnen het bestaande curriculum en zit men niet te wachten om ook nog culturele vorming aan te bieden. Bovendien: kunnen we dit van de docenten in die vakken eigenlijk wel vragen? Wordt het een hobby van de individuele docent? En waar blijft de actieve cultuurparticipatie (de grote winst van het vak CKV)?
Dan het vak wiskunde voor havo-leerlingen: het is duidelijk dat er discussie mogelijk is over het niveau van bepaalde vakken binnen et onderwijs. En niemand zal ontkennen dat met name Nederlands en wiskunde (A) van belang zijn voor het volgen van HBO-studies. Maar dan is de oplossing veel eerder een financiële impuls en meer uren voor die vakken dan snijden in de kunstvakken. Juist kunstvakken brengen leerlingen algemeen vaardigheden bij die ze goed kunnen gebruiken zoals het vinden van creatieve oplossingen voor vraagstukken, logisch denken, ruimtelijk inzicht en niet te vergeten motoriek en samenwerken.