Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam F.G.D. d. W.
Plaats Zwolle
Datum 12 november 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
‘beseft de minister dat ze met het afschaffen van CKV de hele ruggengraat van de bovenbouw van het voortgezet onderwijs weghaalt? Destijds is het vak ingevoerd om cultuurdeelname te vergroten, maar ook om leerlingen vaardigheden aan te leren die nodig zijn voor de bovenbouw, het hoger onderwijs en de "echte" wereld en te weinig leerden bij andere vakken. Op onze school benutten we dit aspect van CKV ten volle, waar andere secties zeer dankbaar voor zijn. Leerlingen leren door het organiseren van bezoeken aan culturele instellingen en het maken van verslagen om te gaan met planning, organisatie, deadlines, het verwerken van
externe bronnen en eigen waarneming en het vormen van een kritische, goed onderbouwde eigen mening. In de les leren leerlingen samenwerken, presenteren, verdedigen van meningen en keuzes en het creatief oplossen van allerlei vraagstukken. Veel bij CKV geleerde vaardigheden gebruiken leerlingen bij andere vakken en bijvoorbeeld ook bij het maken en presenteren van hun profielwerkstuk. Het bedrijfsleven zit te springen om mensen met al deze vaardigheden. Zo compleet als CKV is, is geen enkel ander vak. Nu ik vandaag het bericht van de "Dag van de Leraar" weer lees en stukjes zie over "differentiëren", "beeldcoaching", "gestructureerd teksten formuleren" en een "activerende didactiek", besef ik dat dit allemaal al bij CKV aanwezig is. Deze inhoudelijke kwaliteit van CKV, dit niveau dat in jaren is opgebouwd, zal in één klap weggevaagd worden, net zoals het netwerk tussen scholen, culturele instellingen, bibliotheken, vakdocenten, alle voorzieningen die zijn afgestemd op CKV: dit zal verdwijnen en waarschijnlijk nooit meer op het huidige niveau terugkeren. Deze zorgvuldig opgebouwde kwaliteit is niet te vervangen. Je zou van een minister van onderwijs verwachten dat ze dat wel zou begrijpen...