Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
De Goudse Waarden (N Eppink)
|
Plaats
|
Gouda
|
Datum
|
17 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Graag wil ik reageren op het wetsvoorstel om CKV af te schaffen als verplicht eindexamenvak. Ik pleit voor:
1: Behoud van het vak CKV als verplicht vak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.
2: Behoud van een reële keuzemogelijkheid voor leerlingen om een kunstvak te kiezen op havo in het profiel Cultuur en Maatschappij.
Momenteel zijn wij met onze leerlingen uit het C&M profiel bezig met de vraag: Hoe zou de stad eruit zien als er al 500 jaar geen kunst meer zou zijn? Als je geen kleding en schoenen meer kan kopen, omdat de ontwerpers er niet meer zijn? Als de theaters, filmhuizen, culturele centra, musea en noem maar op zijn verdwenen? Hoe staan mensen uit deze stad in het leven, hoe kijken zij naar de wereld?
Wanneer het kabinet ervoor kiest om steeds meer te bezuinigen op kunst en cultuur zal bovenstaand idee zomaar eens realiteit kunnen worden over 500 jaar. Immers, eerst worden subsidies aan vele kunstinstellingen geschrapt, vervolgens wordt er bezuinigd op de cultuurkaart en nu is het kabinet zelfs van plan om het hele vak CKV af te schaffen als verplicht eindexamenvak. Een vak waar veel leerlingen voor het eerst in aanraking komen met kunst, waarin leerlingen anders naar de wereld leren kijken en over deze wereld leren nadenken. Waarin leerlingen leren argumenteren, reflecteren, filosoferen, samenwerken, creatief bezig zijn, presenteren, et cetera.
Het kabinet meent een kwaliteitsimpuls aan kunst te geven door het vak CKV onder te laten brengen bij de talen of door eens in het jaar een excursie te ondernemen. Ik vraag me af wat zij verwachten van die ‘kwaliteitsimpuls’ en hoe zij dit zien. Op dit moment wordt, naast het vak CKV, kunst al deels ondergebracht bij de talen (denk aan literatuur) en ondernemen wij al vele excursies. Daarnaast krijgen leerlingen drie uur per week theoretisch en praktisch les in kunst (van toneel, dans, musical, muziek tot film, beeldende kunst en architectuur). Denkt het kabinet nu echt een kwaliteitsimpuls te bieden door deze uren (en de bijhorende theoretische en praktische kennis en ervaring) af te schaffen?
Onze leerlingen zijn de ontwerpers, architecten, schrijvers, kunstenaars van de toekomst. Als zij niet thuis of op school in aanmerking komen met kunst, dan ontnemen we hen de mogelijkheid om te leven en misschien wel werken in een wereld met kunst. Hoe gaat deze wereld er dan uitzien?