Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Het vlietlandcollege (dr. H.J. Koeners)
|
Plaats
|
Leiden
|
Datum
|
31 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Met veel liefde hebben de Vlietland CKV docenten de afgelopen jaren de leerlingen inzicht gegeven in wat kunst voor de mens kan betekenen. We zijn onderdeel van een cultuur en via de verschillende kunstdisciplines kunnen we de wereld om ons heen beter leren begrijpen. Kunst is veel meer dan alleen een versiering, een muziekje of een voorstelling. Er gebeurt wat met je wanneer je naar een film of schilderij kijkt of naar muziek luistert. Veel van wat we leren gebeurt via beelden, veel meer dan via taal. Maar net als bij een taal moet je gereedschap aangereikt krijgen om die beeldtaal te verstaan of te analyseren. Dat gebeurt in de CKV lessen, leerlingen leren kijken, ontdekken en reflecteren.
Bovendien is ons grootste goed ‘vrijheid’ en alleen kennis geeft werkelijke vrijheid om te kiezen en niet te blijven hangen in dat wat je al weet. Tijdens de CKV-lessen maken leerlingen kennis met kunstdisciplines en uitingen waarover ze vervolgens een onderbouwde mening kunnen hebben in plaats van alleen een vooroordeel. De vaardigheden die ze daarbij ontwikkelen komen niet zo makkelijk bij andere vakken aan bod maar zijn wel van belang voor de ontwikkeling van leerlingen. Behalve normatief ook kwalitatief leren oordelen.
Albert Einstein: ‘Logica brengt je van A naar B, je verbeelding brengt je overal’.