Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Ons Middelbaar onderwijs (dhr RH Visser)
|
Plaats
|
Tilburg
|
Datum
|
28 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Laat het heel duidelijk zijn:
Als het verplichte vak CKV wordt omgebogen naar een invulling op basis van het eigen inzicht van iedere individuele school, zal het kunst/cultuur-onderwijs als zodanig verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Niemand zal toch serieus denken dat uitgebalanceerde en geordende leergebieden van CKV verantwoord in bestaande curriculums van andere vakken ingebed gaan worden?
Onze leerlingen zijn het bezoekende, kijkende en luisterende publiek van de toekomst, en die benadelen we daar ten zeerste mee.
Voor wat betreft het kunnen kiezen van maar 1 kernvak, ipv 2 kernvakken, in het profiel Cultuur/maatschappij:
Ten eerste gaat het geheel in tegen de gedachte en visie van het vakkenprofiel cultuur/maatschappij. Namelijk de culturele en maatschappelijke accenten in samenhang in hetzelfde vakkenpakket. Doorstroomrelevant voor diverse HBO en universitaire opleidingen.
Feitelijk schep je twee zwakkere, separate profielen ipv 1 sterk onderbouwd profiel.
Ten tweede zal de urenwinst zo marginaal zijn dat het beoogde effect (ruimte scheppen voor wiskunde C) bij lange na niet gehaald wordt. Je offert er de essentie en kracht van het profiel C&M mee op en krijgt er 2 lichtgewicht en ondermaatse profieltjes voor terug.