Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Erasmus College (Dhr G.N. Cobben)
|
Plaats
|
Zoetermeer
|
Datum
|
5 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Dit wetsvoorstel moet de prullenbak in. Waarom? Het wetsvoorstel betreft 4 maatregelen:
• afschaffen verplichte vak CKV, in plaats daarvan een algemene wettelijke opdracht voor culturele vorming;
Dat geeft inderdaad meer ruimte voor eigen invulling op de school, maar in tijden van schaarste zal de school zijn kans schoon zien en de lessen en docenten CKV wegbezuinigen en wettelijke opdracht tot culturele vorming afdoen met een fraai beleidsdocument.
• verplicht wiskunde voor havo C&M;
Verplicht wiskunde (en een moderne vreemde taal!) maakt dat er nog maar één ipv twee keuzevakken in het profiel zitten. In het beste geval wordt de populatie bij die vakken gehalveerd. Waarschijnlijker is het dat enkele vakken waaronder de kunstvakken door aanzienlijk minder leerlingen worden gekozen. Die groepen worden dan kleiner en dat verschaft scholen (besturen en directies) vervolgens de legitimiteit om een vak niet meer aan te bieden omdat het te weinig wordt gekozen. Kortom leerlingen die met een kunstvak examen willen doen staan in de kou en de vakdocent staat op straat.
• aanpassing vakbenamingen Latijnse taal en literatuur en Griekse taal en literatuur tot Latijnse taal en cultuur en Griekse taal en cultuur.
Laten we vooral de gymnasiumlobby ter wille zijn. Hier wordt een voorschot genomen op protesten uit die hoek bij afschaffen van KCV. De naamsverandering is vooral bedoeld om de weg te effenen naar verschuiving van de uren KCV naar de vakken GR en LA. Stel je voor dat de classicus op straat komt te staan.
• afschaffen verplichte vak ANW; dit vak is al sinds de hervorming van de 2e fase aan het afbrokkelen. Het is als algemeen vormend 'vak' vlees nog vis; het omvat een nuttige inhoud maar deze is moeilijk te verteren voor de exacte leerling omdat ze te weinig exact is, en ze is moeilijk te verteren voor de 'talige' leerlingen omdat de ze juist te exact is.
HET VERWACHTE EFFECT IS GEEN KWALITEITSIMPULS VOOR DE CULTUUREDUCATIE. Cultuureducatie vraagt om interacties met leerlingen, daarvoor is contacttijd nodig. Die contacttijd is straks weg en de mensen die de nodige deskundigheid kunnen leveren staan straks op straat.