Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Dhr Evert Bogaert
|
Plaats
|
Gent
|
Datum
|
28 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als Vlaams leerkracht Muzikale Opvoeding en tevens professioneel componist frons ik ook de wenkbrouwen bij het lezen van zo'n drastische aankondigingen. Het kwalitatief kunnen proeven van kunst en cultuur spoort jongeren daadwerklijk aan divergent te denken. Vele wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het de soepelheid van de hersenen enkel bevordert, als ik het zo mag zeggen. We leven mijns inziens reeds in een maatschappij waarin we haast het onmogelijke vragen van onze jongeren. Een verhoging van de focus op belangrijke vakken als wiskunde en talen verbetert de resultaten daar echt niet, het zorgt enkel dat we de veelzijdigheid aan impulsen die we de jongeren kunnen geven inperken en hen overstelpen met te veel van hetzelfde.
Het gaat zelfs niet eens om de punten, wat het vak Muzikale Opvoeding in Vlaanderen betreft. In de meeste scholen hier hebben we zelfs geen examen voor dat vak, maar dat wil niet zeggen dat er niet terdege geijverd wordt om samen met de jongeren aan kwalitatieve en hoogstaande muzikale en culturele beleving en interactie te doen. Besef wat je weggooit!