Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Montessori Lyceum Amsterdam (docent J. de Vries)
Plaats Amsterdam
Datum 4 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Behoud van CKV en van de keuzemogelijkhed vor Havo-leerlingen om een kunstvak te kiezen is geen "luxe" maar pure noodzaak! De toekomst vraagt meer dan ooit om inventief- en creatief denkende jonge mensen!!!

Afschaffen van het vak ckv en de vergaande beperking van de keuzemogelijkheden voor het kunstvak op havo, betekenen een verlies van duizenden banen in de kunst - en cultuureducatie, zowel binnen het onderwijs als bij culturele instellingen. Wanneer er geen ckv vak meer is en wanneer leerlingen nauwelijks nog een kunstvak kunnen kiezen, zijn er ook geen vakdocenten meer nodig. Dat is niet alleen onwenselijk in verband met behoud van werkgelegenheid voor gekwalificeerde, academisch opgeleide docenten, maar vooral onwenselijk voor het leren van belangrijke en complexe, hogere orde denkvaardigheden door leerlingen, zoals creatief denken - van belang in relatie tot de kennis- en innovatie economie. De organisatie partnership 21 onderzocht de vereiste vaardigheden voor de 21ste eeuw en concludeerde dat kunst tot de kerndomeinen behoort en creativiteit tot de belangrijkste toepassingsvaardigheden (Partnership for 21st century skills, 2006). Uit het onderzoek van Hetland en Winner (2007) is gebleken dat leerlingen belangrijke kunstzinnige en culturele maar ook academische vermogens voor de toekomst door kunstonderwijs leren ontwikkelen. Recent onderzoek aan de UvA toonde aan dat leerlingen bij de kunstvakken en bij het vak ckv hun creatieve vermogens kunnen leren verbeteren (Groenendijk, 2012; Van de Kamp en collega's, 2012). De ontwikkeling van creatieve en kunstzinnige vermogens is eveneens van belang voor een goede doorstroom naar een breed scala aan vervolgopleidingen in kunst en design, en dat sluit weer aan op de doelstellingen van het topsectorenbeleid met betrekking tot de creatieve industrie. Onderzoek naar de rol van kunsteducatie voor het leren waarderen van kunst laat zien dat kunsteducatie niet alleen leidt tot meer kennis van kunst en cultuur maar ook tot positievere en sterkere ervaringen van kunst (Leder et al.,2012). Zowel kennis als een positieve waardering voor kunst zijn nodig voor behoud van belangrijk cultureel erfgoed.