Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Dhr. PHC van Berkel
Plaats Tilburg
Datum 2 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Voor wat betreft het afschaffen van het vak ckv: een geweldig voorstel! Ik heb 7 jaar lesgegeven op diverse middelbare scholen,aan alle niveaus. Mij is gebleken dat het vak door zowel leerlingen als collegae niet serieus wordt genomen,en ook de directie gaat in veel gevallen alles behalve integer om met dit vak. Als het erop aankomt dat een leerling niet kan deelnemen aan het centraal examen, omdat het handelingsdeel ckv nog niet is afgerond, wordt je als bevoegd docent er vaak toe gedwongen dit toch met een voldoende te waarderen, of erger: je wordt aan de kant gezet en het betreffende handelingsdeel wordt door een daartoe niet bevoegd directielid beoordeeld en ondertekend. Mij is dit op drie verschillende scholen overkomen en heeft ertoe geleid dat ik ben gestopt met het onderwijs. Dit terwijl ik met veel plezier en goed gevolg ook tekenen en handvaardigheid/beeldende vorming/kunstvak gaf. Daarom: laten we kiezen voor kwalitatief en inhoudelijk goed onderwijs, en leerlingen niet langer opzadelen met deze onzin! Cultuuronderwijs prima! Maar dan zoals ckv bedoeld is, namelijk kennis maken met en beleven van cultuur en dat dus niet willen toetsen! Of: Als we in dit land van mening zijn dat toch te moeten toetsen, laten we dan eerst zorgen voor een inhoudelijk goed programma mét de daarbij behorende exameneisen en een vastgesteld curriculum. Cultuuronderwijs moet niet alleen gaan om gezelligheid en leerlingen bezig houden zoals dat tot nu toe het geval was. Bovendien is er behoefte aan geschoolde vakdocenten, lijkt mij. Tijdens mijn opleiding heeft ooit een minister besloten dat iedereen die een kunstvak geeft ook ckv kan geven. Ik heb echter geen enkele voorbereiding op dit veel te brede vak gehad, en lesgeven vanuit je eigen vakgebied is er in de praktijk niet bij. Bovendien: op veel scholen wordt dit vak toegeschoven aan de sectie beeldende vorming of kunstvakken, maar goede docenten van de talen, muziek, dans, drama, geschiedenis ontbreken vaak. Hoe kan de inhoud van het vak dan wel al deze disciplines bestrijken? Laat onderwijs weer waar het hoort: op de scholen. Laat docenten beslissen over de inhoud van hun vak en laat ze hun leerlingen voorbereiden op de examens. schaf handelingsdelen ten ene male af en neem ook de kunsten weer serieus!