Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Diana Waltmans-Wijnen
Plaats Sittard
Datum 3 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik ben fel tegenstander van het wetsvoorstel om CKV af te schaffen. CKV is het vak waarin algemene kennis en ervaring op het gebied van kunst en cultuur wordt aangeboden aan de leerling op de bovenbouw. De leerlingen leren ervaring opdoen met het feit dat ze deel uitmaken van een cultuur en daar zelfs invloed op hebben. Ze leren dat hun invloed alsmaar groter wordt als ze ouder worden en op betrokken wijze deelnemen aan de maatschappij hetgeen voor Havo en VWOleerlingen voor de hand ligt. Een diploma HAVO of dat van VWO is niet waardig als de leerling niet in het algemeen kennis heeft van kunst en cultuur.

Bij CKV leren we leerlingen zich open minded op te stellen. We leren ze kritisch te kijken naar cultuurverschijnselen, kunst, media en noem maar op. We leren ze hun mening te onderbouwen. We leren de leerlingen het verschil tussen oordelen en vooroordelen. We leren ze verder te kijken dan hun neus lang is. We leren ze verslagen te schrijven waar ze op het HBO te maken krijgen. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Dit zijn waardevolle eigenschappen die deze burgers, die zich nu eenmaal hebben onderscheiden van de andere opleidingen, nodig hebben. Het zou een vervlakking worden van deze opleidingen HAVO en VWO als deze lessen werden afgeschaft. Ik snap het wetvoorstel daarom in de verste verte niet. Willen we oppervlakkigheid, willen we onverschilligheid?

Kunst en cultuur vormt de identiteit van een land. En wat doen wij ermee? Moeten leerlingen dan niet op algemene hoofdlijnen kennis en ervaring opgedaan hebben met kunst en cultuur? Wat geven we ze dan mee? Dat dat waardeloos is? Is het dat? Is het alleen voor de gemotiveerde mensen? Terwijl het iedereen aangaat die straks op een grote manier betrokken zijn en invloed hebben op de maatschappij, zoals de mensen die Havo en VWO studeren.
Pas op dat kennis niet belangrijker wordt dan open minded zijn en kritisch zijn en zaken leren onderbouwen. Let op dat vervlakking niet het gevolg wordt van de groeiende interesse voor kennismaatschappij.

Havo en VWO zijn ook de opleidingen die aansluiten op vele soorten vervolgopleidingen. Er moet ergens op algemene hoofdlijnen nog altijd iets worden aangeboden dat aansluit op opleidingen als creatieve (kunstacademie) en sociaal (psychologie)en cultureel (filosofie) maatschappelijke opleidingen. Ontneem de leerlingen dit niet!