Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam MG Kruijver
Plaats Haarlem
Datum 22 november 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als je wilt dat mensen goed kunnen functioneren in de maatschappij, mag je ze hoe dan ook NOOIT hun cultuur ontnemen. Cultuur wegsnijden uit het onderwijs is hetzelfde als cultuur uitbannen uit de samenleving. Waar doen we het dan nog voor? Leven we echt in een land waar cultuuronderwijs zo in de marge gedrukt gaat worden? Afschaffen van CKV betekent een verarming van het geestverruimend denken. CKV houdt veel meer in dan alleen kunst en cultuur. Het gaat ook over hoe je omgaat met elkaar en over waarden en normen, hoe je naar je eigen en andere culturen kijkt. Cultuur gaat ook over wie jij bent.
De leerlingen leren veel bij CKV. Leerlingen leren verslagen te maken, presentaties te maken, leren om gaan met presentatie apparatuur, leerlingen leren plannen, leren samen te werken. Maar ook de creativiteit in zichzelf te ontdekken, zich uitdrukken in een andere taal dan woorden en cijfers, ze leren dat kunnen proberen, fouten kunnen maken, dat ze door moeten zetten. Kunst leert jongeren dat er meerdere perspectieven zijn om dingen vanuit te bekijken, dat er meerdere antwoorden op een vraag gegeven kunnen worden. De belangrijke vaardigheden voor de toekomst zijn: waarnemen/observeren, een voorstellingsvermogen hebben, innoveren, en (divergent) denken. Dit leer je bij de kunstvakken. Je leert om nieuwe patronen te zien, je leert hoe je van je eigen fouten kunt leren en hoe je problemen kunt oplossen door je voorstellingsvermogen te gebruiken. Deze jongeren zijn degenen die de nieuwe antwoorden kunnen geven die we nodig hebben in de toekomst.
Kunst en cultuur zijn belangrijk en worden telkens onderschat. Dit is een kenmerk van zaken die belangrijk zijn: ze zijn vaak zo vanzelfsprekend, zo subtiel. Duidelijk is dat het wetsvoorstel verre van subtiel is. Het lijkt meer op een botte bijl, een mes in je rug.
Het wetsvoorstel is vrij tegenstrijdig wanneer u spreekt van een kwaliteitsimpuls voor het cultuuronderwijs en tegelijkertijd het vak CKV af wilt schaffen!
Het onderwijs op kunst en cultuur moet voor ieder kind in het VO een hoofdonderdeel zijn in zijn/haar lesprogramma. Het is absurd om van dit vak een keuzevak te maken in het vrije deel. U laat daarmee leerlingen en docenten gruwelijk in de kou staan.
Ik pleit ervoor dat u uw plannen nog eens grondig in overweging neemt en kiest voor het volwaardig bestaan van het vak CKV.