Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam JC van Egmond
Plaats Uithoorn
Datum 8 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik ben student op de opleiding Docent Beeldend en dit wetsvoorstel klinkt me vrij absurd in de oren. CKV word afgeschaft om een kwaliteitsimpuls te geven, terwijl je het dus eigenlijk van zijn eigen tijd in het rooster berooft; Alsof je een werknemer zijn bureau en computer ontneemt om hem harder te laten werken. Ik heb het doorgelezen en ben het er absoluut niet mee eens.
En als er daadwerkelijk geinvesteerd moet worden in de kwaliteit van rekenen en talen, waarom proppen we dan alle culturele elementen van het lesprogramma daarbij? Alsof je een afdelingsmanager harder wil laten werken, en daarom de werknemer die van zijn bureau is berooft, met de manager een kantoor en computer laat delen. Natuurlijk kunnen scholen zo vrijer met hun cultuureducatie omgaan, maar is dat een kwaliteitsimpuls of een verruiming van de regels zodat ze minder gecontroleerd 'aan het werk' kunnen? Want een school die 45 minuten geen ckv geeft, die krijgt een boete. Maar een school die 'nog niet genoeg culturele integratie in haar exacte vakken heeft doorgevoerd' is veel lastiger te beboeten, want hoe controleer je zoiets?
Ik vind het wetsvoorstel een verholen manier om culturele vorming uit het onderwijs te schrijven, terwijl onderzoek juist aantoond dat culturele vorming bij alle vakken en alle leerprofielen iets bijdraagt aan de algemene ontwikkeling.