Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Helen Parkhurst, Daltonschool voor VWO, Havo en VMBO-TL (drs H G A van Rijn)
|
Plaats
|
Almere
|
Datum
|
5 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Reactie op afschaffen CKV als verplicht examenvak:
CKV moet een verplicht examenvak blijven op Havo en VWO.
Nog meer ruimte voor kernvakken is het paard achter de wagen spannen!
Omdat leerlingen die goed zijn in de kernvakken betere resultaten halen in de maatschappij wil de minister nóg meer ruimte geven voor die kernvakken in het onderwijs. Daarmee wordt het paard achter de wagen gespannen (oorzaak en gevolg worden omgekeerd): leeringen die meer kunnen (dus ook in de kernvakken) scoren hoger, op alle fronten. Die leerlingen hebben meer ruimte voor kernvakken niet nodig. En leerlingen die zwak zijn in de kernvakken hebben niet of zeer beperkt voordeel van de extra aandacht voor kernvakken.
Door nog meer nadruk te leggen op de kernvakken worden alle leerlingen beperkt in de ontwikkeling van hun creatief vermogen, maar juist de leerlingen die andere talenten en mogelijkheden hebben, worden zo beperkt, omdat zij zich minder kunnen ontwikkelen binnen het onderwijs.
Juist kunstvakken geven de kans om andere talenten,mogelijkheden en vaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen.
Het afschaffen van CKV als verplicht examenvak zal ervoor zorgen dat kunstvakken minder gekozen worden, de expertise zal afnemen, en kunstvakken zullen op veel scholen in de verdrukking komen. Als gevolg daarvan zal de culturele en kunstzinnige identiteit van "de nederlandse burger" wordt versnipperd (goed burgerschap), veel leerlingen zullen de kennis, hun creatieve vermogens, vaardigheden en talenten niet ontdekken en ontwikkelen. Daarmee zou het onderwijs individuele leerlingen en de maatschappij als geheel ernstig tekort doen.