Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
drs G Lambermont
|
Plaats
|
Tiel
|
Datum
|
21 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
CKV afschaffen geeft nog minder ruimte om leerlingen om zich heen te laten kijken.
Als CKV docent ben je een gids, wijs je op de culturele schoonheid om ons heen. Om te ontdekken wat kunst is en of en wat je er aan hebt, moet je het eerst kunnen zien. Dat het dichterbij is dan je denkt bijvoorbeeld. Dat het je misschien al heel vertrouwd en bekend is.
Maar juist ook over de drempel van vreemd, afwijkend, vaag en verwarring oproepend heen leren stappen. Andere invalshoeken durven toestaan. Vind jij dit mooi? Waarom? Geraakt mogen worden door een kunstwerk. Zien wat het oplevert als je respect hebt voor een andere manier van uiten, denken en kijken. Verrijking.
Experimenteren zodat dingen beter te begrijpen zijn.
Dat doen we met CKV en dat is niet onder te brengen bij een ander vak. Bij geschiedenis moeten al vaak onmogelijke lesstofkeuzes gemaakt worden, zoals bij elk vak.
CKV is geen kunstgeschiedenis en geen onderdeel dat bij andere vakken als extra thema behandeld kan worden.
Het is een andere creatieve manier van leven belichten. De wereld van kunst en cultuur. Dat CKV raakvlakken heeft met alle vakken is iets anders. Logisch lijkt me.
Elk vak roept vragen op, kunst pikt die vragen op en geeft daar een vorm aan. CKV laat deze diversiteit aan vormen zien en vraagt aan leerlingen zich tot deze vragen te verhouden.
Perfecte samenwerking lijkt me.