Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Plein C (V. Roeper)
Plaats Alkmaar
Datum 6 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het afschaffen van CKV als verplicht vak leidt tot verschraling van het onderwijs. De culturele vorming van leerlingen, een kerntaak van het onderwijs, is gebaat bij een heldere structuur en duidelijke randvoorwaarden. De aanpak daarvan geheel overlaten aan de scholen zal niet leiden tot de gewenste kwaliteitsimpuls. Ter vergelijking: in het primair onderwijs heeft elke school een grote vrijheid in de aanpak en invulling van de (verplichte) culturele vorming. Niet voor niets heeft de overheid jarenlang moeten investeren in beleid, deskundigheid en kwaliteit. Zonder die externe investeringen pakken scholen het namelijk niet op, en zelfs mét die impuls is de kwaliteit van cultuuronderwijs op veel scholen bedroevend. Kortom: CKV afschaffen is een slecht idee.
Overigens: het voornemen om de vakken Latijnse en Griekse taal en literatuur te vervangen door LTC en GTC is feitelijk een voornemen om het vak KCV af te schaffen. De vakinhoud van KCV wordt opgenomen in de vakken Latijn en Grieks. Betekent dit dat deze vakken meer uren toebedeeld krijgen? Zo niet, dan geldt ook hier dat het voornemen leidt tot een verschraling van de culturele vorming.