Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam willem de kooning academie DBKV (m.l. van arendonk)
Plaats rotterdam
Datum 4 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het is ronduit weer een ondoordacht plan. Deze maatregel komt voort uit een ongeletterdheid t.a.v. de mogelijkheden die de kunsten bieden om bepaalde kwaliteiten in de mens te ontwikkelen.
a. de mogelijkheden te ontwikkelen met de kunsten als doel: goed vakmanschap. Kennis van kunst- en cultuur.
b. internationale studies wijzen uit dat door het geven van vakken als filosofie en de kunsten ook de cognitieve vaardigheden zich vergroten.
c. het ontwikkelen van de zgn. soft skills- samenwerken, luisteren naar elkaar, organiseren enz. Zie skills 21.
In het gevangeniswezen wordt Kunst ingevoerd voor de gedetineerden om vaardigheden te ontwikkelen die hen kan helpen beter terug te komen in de maatschappij. Er wordt gesproken van de economische opbrengsten van kunstonderwijs in het gevangeniswezen. Is het niet beter deze te onderwijzen op plekken voordat men in het gevangeniswezen terecht komt?
Jeugd wordt gebombardeerd met beelden die zij, getuige de delicten, niet kunnen interpreteren of waarop niet kan worden gereageerd. De kunsten kunnen jeugd hierin leren!