Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam M.P. Boertjes
Plaats Nijmegen
Datum 24 september 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
CKV geeft niet alleen een stukje onmisbare vorming op het gebied van kunst en cultuur: het is ook het enige verplichte vak in de bovenbouw waar creatief denken gestimuleerd wordt. Dit wordt onderschat in het wetsvoorstel. Op de arbeidsmarkt is namelijk veel vraag naar creativiteit, niet alleen in de kunst- en cultuursector maar juist ook in bijvoorbeeld het bedrijfsleven en de wetenschap. Ook is CKV voor veel leerlingen een kennismaking met kunst en cultuur, die ze van thuis uit en vanuit andere vakken niet meekrijgen.

Daarnaast wordt door dit voorstel de waarde van het havo C&M profiel geminimaliseerd. Leerlingen kunnen in hun profieldeel nog maar kiezen uit een cultuurvak óf een maatschappijvak. Als daarnaast ook CKV wordt afgeschaft, dat juist voor de C&M leerlingen een extra dimensie geeft aan hun profiel, wordt veel leerlingen de mogelijkheid afgenomen om in het voortgezet onderwijs een brede culturele én kunstzinnige vorming te genieten.

Kunnen docenten Nederlands, Engels, Duits en geschiedenis, die niet voor niets vakdocenten in hun eigen vak zijn, een kwaliteitsimpuls voor het cultuuronderwijs realiseren? Dit lijkt me een vreemde gedachtegang. Wat gebeurt er met degenen die zijn opgeleid tot docent CKV en Kunst Algemeen? Een échte kwaliteitsimpuls voor het cultuuronderwijs kan plaatsvinden door de eisen voor CKV aan te scherpen en de inhoud van het vak duidelijker vast te leggen. Schuif het niet af op docenten uit andere vakgebieden, maar laat het over aan de bevoegde en kundige vakdocenten CKV.