Wet excessief lenen bij eigen vennootschap

Reactie

Naam Topo Management (R Mol)
Plaats Dronten
Datum 6 maart 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van dit wetsvoorstel en de toelichting kan worden gereageerd.
Waar het gaat om excessief consumptief lenen van de B.V. hetgeen feitelijk een eenvoudige Rekening Courant verhouding betreft, is het goed dit verder aan banden te leggen cq hierop te handhaven.
Er is immers al een strikte regeling waarbij de RC verhouding niet onevenredig hoog kan zijn.
Echter, in die gevallen waarbij de B.V. liquide middelen heeft, maar geen directe zakelijke mogelijkheden heeft dit om dit te laten renderen dan zou de DGA en de directie vrij moeten zijn om een keuze te maken hoe zij dit geld wil laten renderen.
Gezien de huidige rentevergoedingen bij de banken of overheden en/of risico’s van beleggingsmogelijkheden vallen hier veel mogelijkheden af voor de BV.
De BV kan dus logischerwijs besluiten om hier toch enigszins risicoloos rendement op te behalen door geld uit te lenen aan haar DGA voor zover hier zakelijke gronden en voldoende zekerheden onder liggen. De financiering van een vastgoedportefeuille waar de waarde van het OG groter is dan de verstrekte lening en waar de zakelijke lening geborgd is door een hypotheekverklaring is daarbij een zakelijk juiste keuze.
Immers staat het haar ook vrij om deze gelden tegen gelijke voorwaarden aan niet verwante derden uit te lenen. Dit lijkt mij rechtsongelijkheid op te leveren indien het aan ieder willekeurige andere derde wel mag, behalve aan de DGA en haar verwanten.
Leningen met afdoende onderpand kunnen uiteindelijk op termijn ook weer afgelost worden indien de DGA later alsnog besluit om de gelden voor andere zakelijke doeleinden te willen inzetten en de lening aflost. Bij het converteren van het zakelijke vermogen naar privé vermogen zou dit immers wederom fiscale druk opleveren voor de DGA.
?Bovendien zou de overheid rekening moeten houden met DGA’s die in de afgelopen jaren deze leningen en verplichtingen zijn aangegaan onder bestaande wetgeving en mogelijkheden en nu onevenredig hard geraakt worden door deze nieuwe wetgeving. Ook al betreft het slechts enkele procenten van de DGA’s. ?Hier zou een overgangsregeling op zijn plaats zijn en enkel leningen te betrekken die na 2019 worden aangegaan. ?Bestaande leningen onder zakelijke voorwaarden zouden moeten worden ontzien om DGA’s met onroerend goed financieringen niet in problemen te brengen.