Besluit brandveilig gebruik overige plaatsen
Reactie
Naam | gemeente 's-Hertogenbosch (D.T. van Rooij) |
---|---|
Plaats | 's-Hertogenbosch |
Datum | 14 september 2015 |
Vraag1
Wat is uw oordeel over dit besluit? Heeft u suggesties ter verbetering?Het besluit is erg lastig om te volgen voor organisatoren van evenementen. Zeer zeker voor de organisatoren van kleinere evenementen. Daarnaast loopt de nummering niet door en dat maakt het besluit al minder duidelijk. In het besluit zijn oude(re) NEN-normen gebruikt. Dit gevaar blijft bestaan als er de komende jaren iets wijzigt, daarnaast zijn alleen bepaalde experts bekend met deze normen en de inhoud daarvan. Belangrijkste vraag is of er wel moet worden voorgeschreven dat er een melding brandveilig gebruik of gebruiksvergunning moet worden voorgeschreven. Zouden we ook niet kunnen nadenken om deze brandveiligheidsuitgangspunten in de evenementenvergunning op te nemen. Op het moment dat er zowel een evenementenvergunning als een gebruiksvergunning / melding wordt gedaan blijkt vaak dat organisatoren niet alle voorwaarden naleven omdat er verschillende documenten zijn die niet 1 op 1 hoeven te lopen.
Vraag2
Vindt u de eisen om een gebruiksvergunning aan te vragen of een gebruiksmelding te doen werkbaar?Zo nee: kunt u dit toelichten? Heeft u voorbeelden?
Nee want in de praktijk lopen zaken vaak anders. Een evenement heeft een bepaalde datum waarop iets georganiseerd wordt. In de praktijk resulteert dit vaak in verschillende plannen die gezamenlijk besproken worden en getoetst en dan hoeft het niet altijd zo te zijn dat een evenement al 4 of 8 weken van te voren tekeningen en gegevens kan indienen die voldoen aan de gestelde vereisten. Daarnaast is de gestelde termijn van 4 danwel 8 weken niet altijd voldoende om een vergunning te verlenen. Zeker in het geval van een melding, is 4 weken, zeer beperkt. Daarnaast vraagt de gemeente 's-Hertogenbosch zich af of de lijn voor een gebruiksvergunning moet liggen op 50 personen. Wij zouden dit aantal ophogen naar minimaal 100 personen en zelfs 200 personen is wat ons betreft een optie.
Vraag3
Vindt u de criteria voor de gebruiksvergunning / gebruiksmelding• te soepel
• passend
• te streng
Kunt u dit toelichten? Heeft u voorbeelden?
de indieningsvereisten kunnen minder strak, of zouden iets kunnen waarborgen dat als niet voldaan wordt aan de vereisten maar dat wanneer aanvraag zijn plannnen wel helder maakt op een andere manier deze alsnog ingenomen kan worden. Daarnaast loopt de behandeltermijn van 4 weken voor een melding totaal niet gelijk met de aanvraag voor een evenementenvergunning en zouden wij als gemeente graag zien dat wij dergelijke aanvragen al veel eerder kunnen toetsen en afhandelen.
Vraag4
Denkt u dat het besluit voor u nieuwe regels bevat?Kunt u dit toelichten? Heeft u voorbeelden?
Meer administratieve lasten, vergunningen en kosten voor de gemeente. Op dit moment worden tijgelijke gebruiksvergunningen verwerkt in de evenementenvergunning en hoeft er geen extra vergunning aangevraagd te worden door aanvrager. Vooral de verhoogde administratieve lasten is een punt. Als iedere aanvraag boven de 50 personen een vergunning moet hebben dan brengt dat veel extra werk met zich mee.
Vraag5
Denkt u dat het besluit voor u of uw onderneming, organisatie of beroepsgroep tot onevenredige kosten leidt?Kunt u dit toelichten? Heeft u voorbeelden?
Ja ambtelijk zijn er meer administratieve lasten, maar ook de kleinere evenementen (wat verreweg de meeste evenementen zijn) zullen hier last van ervaren. De strakke indieningsvereisten en termijnen zullen ervoor zorgen dat er bij kleine evenementen meer kosten zullen komen en meer werk zal zijn. Dit terwijl het de veiligheid niet per definitie verhoogt.