Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Reactie
Naam
|
Ontpopping van idealen P. Lossie
|
Plaats
|
Harmelen
|
Datum
|
6 juni 2018
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Ik ben van mening dat in de lessen burgerschapsvorming zeker niet vergeten mag en kan worden om kinderen te vertellen over hoe een samenleving veranderd kan worden naar eigen idealen, op een respectvolle en een eerlijke manier. De afschaffing van de slavernij was een heel langdurig verzet, maar wel een duidelijk voorbeeld van een kleine groep die het voortouw nam en een groeiend verzet vormde tegen het onrecht van deze tijd. Leerlingen moeten bijgebracht worden hoe ze een geluid kunnen en mogen verkondigen die verder gaat dan stemmen op een partij die overeen komt met de idealen van leerlingen. Dat de keuze voor een bank, pensioenfonds, verzekering, consumptiepatroon en beroep allemaal invloed hebben op hoe de samenleving zich verder zal ontwikkelen. Ik hoop dat burgerschapsvorming niet alleen een eenzijdig verhaal wordt waarin leerlingen verteld wordt hoe ze een goede burger moeten zijn, maar net zo goed een vak waarin kinderen hun opgepropte idealen leren te ontpoppen tot een stem voor de samenleving. Dat leerlingen zelf communiceren over waar ze iets aan zouden willen doen en hierbij aangemoedigd worden door een enthousiaste docent.
Bij burgerschap is de basis het recht boek en democratische waarden. Wat de leerlingen hier vervolgens mee kunnen, hoe ze deze kunnen gebruiken voor vernieuwing en hun eigen interpretatie van burgerschap binnen onze democratische rechtsstaat is juist het punt waarop leerlingen echt iets meegebracht kan worden. Niet alleen wordt burgerschapsvorming hierdoor persoonlijker, ook zal het kinderen motiveren om niet toe te kijken naar het onrecht van onze tijd, maar om er ook echt iets aan te doen.