Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Reactie
Naam
|
Bachelor of social works S. D. Sodirijo
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
2 juli 2018
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
De diversiteit aan kinderen die onderwijs volgen zou als verrijking gezien moeten worden. Er wordt nu vanuit gegaan dat deze kinderen geen respect zullen hebben voor de heersende democratie van het land en geldende normen en waarden. Dit is kwalijk en onterecht.
Vraag2
Biedt het wetsvoorstel voldoende handvatten om invulling te geven aan de burgerschapsopdracht?
Burgerschapsopdracht is een zo veel omvattende term. Ik vind dat het minimaal ingevuld is, met name gericht op het creëeren van burgers die zich met respect aan de wet en regelgeving van dit land houden. Is dit niet een normaal gegeven. Heeft burgerschap juist niet ook te maken met hoe om te gaan met elkaar als burgers van een land. Maar ook hoe de overheid om gaat met de burgers en de uitvoerende wetgevende macht. Er wordt nu met name benadrukt dat je als leerling/kind goed moet worden onderwezen om later in de burgermaatschappij als werkkracht te kunnen functioneren naar de wetgeving in dit land.