Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Reactie
Naam
|
LEGAL! (Mr F. Adriaans)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
28 juni 2018
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Nauwelijks verhelderend. Teveel gericht op integratie van leerlingen met wortels in andere culturen. Teveel referentie aan wat top-down geregeld is, in verdragen etcetera. Dat is ook maar codificatie van wat een cultuur heeft voortgebracht, en geen natuurwet. E.e.a. is te vermanend van toon en teveel gericht op gewenst functioneren op het grondgebied Nederland. Veel te beknellend in deze tijd van wereldburgerschap. Te weinig aandacht voor "hoe zorg je met elkaar voor een betere wereld", "hoe ben je een goed mens". Dat is veel breder en belangrijker dan die "zo zijn onze manieren" teneur van het voorstel.
Vraag2
Biedt het wetsvoorstel voldoende handvatten om invulling te geven aan de burgerschapsopdracht?
Nauwelijks. Er moet leerlingen ook besef bijgebracht worden van de juridische basics. Zoals 'pacta sunt servanda'. En inzicht dat wetgeving een "bottom-up" proces is. En waarom zaken in contracten en wetten geregeld worden. En dat er altijd rechten zullen zijn die met elkaar botsen. En hoe zoek je daarbinnen naar harmonie en tolerantie. Dat gaat veel meer over het gedachtengoed van Spinoza, dan over het priemende schoolmeestervingertje met een "zo zijn onze manieren".