Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Reactie
Naam
|
Hogeschool Rotterdam (drs MFM Mooijman)
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
5 juni 2018
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
In grote lijnen onderschrijf ik het voorstel, met een paar kanttekeningen:
1. Het vormen van de burger op deze wijze, in hoeverre raakt dan aan staatsopvoeding? Kennis onderwijze, okay, maar echt dergelijke waarden over dragen? Stel dat er eenzelfde voorstel zou zijn voor 'religieuze vorming'. Dan is de wereld te klein... Ik vraag om voorzichtigheid.
2. Kennis gaat toch al aan vaardigheden en attitudes vooraf, zo leert Hirsch met zijn boek Why knowledge matters. Het accent zou daarop dan ook moeten liggen. Geschiedenis en maatschappijleer zijn daarvoor de geëigende vakken. Vooral het laatste vak is nagenoeg het enige vak dat exclusief over democratie en rechtsstaat, de maatschappelijke vraagstukken daarbinnen, gaat. Vreemd dat de relatief marginale positie van dit vak onveranderd blijft. Versteviging van die positie zet pas echt zoden aan de dijk. Zie ook het artikel dat ik hierover schreef in het Algemeen Dagblad, 10-11-2017: Schuif maatschappijleer niet opzij (zie bijlage).
Bijlage