Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

Reactie

Naam A Westerweel
Plaats Eindhoven
Datum 6 juni 2018

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Dit wetsvoorstel kan direct weer de prullenbak in. Wat een zinloze investering. Het onderwijs kan al dit soort opgelegde regeltjes helemaal niet gebruiken. Wat wél nodig is om het basisonderwijs een impuls te geven, wordt vakkundig onder het kleed geschoven. Ga nou eens écht investeren in de hoognodige zaken, zoals een salaris dat toehoort aan de mensen die de maatschappij van de toekomst elke dag in de klas hebben. De leerkrachten die de kinderen met hart en ziel rekenen, taal, spelling, muziek, gym, handvaardigheid, wereldoriënterende vakken, drama, dans, begrijpend lezen, technisch lezen, programmeren, seksuele voorlichting, Engels, schrijven, verkeer en Levelwerk aanleren (was ik nog iets vergeten?) en zich DAARNAAST ook nog DAGELIJKS bezig houden met het aanleren van sociale vaardigheden, denk- en oplossingsstrategiën, eigenaarschap van het eigen leerproces en natuurlijk waarden en normen.
Er wordt maar vanalles op het bordje van de leerkracht gegooid. Burgerschapschapsvorming, het Wilhelmus, zelfs de moestuin heb ik voorbij zien komen. Het lijkt wel alsof er in 2018 ineens 120 minuten in 1 uur zitten. In welke tijd gaan we dit de kinderen aanbieden? Het kan niet in mijn pauze, want dan surveilleer ik op het schoolplein en troost ik kinderen die zijn gevallen, maak ik een praatje met een kind over opa die overleden is, los ik ruzies op over onterechte doelpunten en vergader ik met collega's omdat ik daar na schooltijd geen tijd voor heb omdat ik een zorgoverleg in mijn agenda heb staan en ik nog snel even die ouder moet bellen over mijn overleg met de logopediste van hun kind.
Vertrouw er nou gewoon eens op dat burgerschapschapsvorming al lang een plaatsje op het programma heeft op de basisschool en dat de verhuftering van de samenleving echt niet wordt tegengegaan met een wet op een papiertje. Ouders moeten de verantwoordelijkheid nemen om hun kinderen normen en waarden mee te geven, dan houden we op school misschien wel tijd over voor die moestuin.