Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Reactie
Naam
|
martinuscollege (gertruud kruse)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
22 juni 2018
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Sociale cohesie versterken terwijl de VO raad en het onderwijsveld trekken aan individualisering van het onderwijs, maatwerk, waarbij de leerlingen nog meer 'alleen' verantwoordelijk zijn voor hun bereikte onderwijsniveau lijkt me in tegenspraak met versterken burgerschap. Burgerschapsonderwijs is iets dat in klassenverband of in elk geval in een groep moet plaatsvinden. Meritocratie, waarbij de samenleving alleen trekt aan de individuele prestaties van een leerling verzwakt juist de sociale cohesie waarop deze wet beoogt te sturen. Dat waar Nederlandse kinderen in het onderzoek naar Burgerschap goed scoren is economisch redeneren( meritocratie... efficiency dus) en 'meningen'. Die meningen spiegelen aan die van anderen is met de toenemende 'efficiency en individualisering lastig te realiseren
Vraag2
Biedt het wetsvoorstel voldoende handvatten om invulling te geven aan de burgerschapsopdracht?
Ik mis strengere normen voor maatschappijleer en meer uren voor dat vak. Juist daar kan tamelijk eenvoudig een strengere norm worden gesteld. Maak er een cse vak van bijvoorbeeld. Bijv. die ongeïnformeerde docent Engels zal weinig tegenwicht en nuance aanbrengen in het bereiken van meer sociaal cohesieve mechanismen in de samenleving