Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Reactie
Naam
|
Universiteit Twente (Dr. M.I. Jeliazkova)
|
Plaats
|
Enschede
|
Datum
|
3 juli 2018
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Helder, voor zover mogelijk. Burgerschapsonderwijs blijft een politiek begrip en is dus per definitie altijd een legitiem onderwerp van discussie en debat. In die zin is het niet wenselijk dat de regering te prescriptief optreedt. De wens tot helderheid door scholen staat haaks op de vereiste vrijheid van onderwijs. Dit spanningsveld zal altijd een onderwerp van maatschappelijk debat blijven.
Vraag2
Biedt het wetsvoorstel voldoende handvatten om invulling te geven aan de burgerschapsopdracht?
Ik maak me vooral zorgen over de instrumenten voor handhaving. In het huidige systeem wordt alles waarvoor geen examencijfer staat, min of meer verwaarloosd. Tegelijkertijd wordt van het bevoegd gezag verwacht op vage zaken te controleren zoals 'cultuur' 'omgeving' enz. Veel beter is het te focussen op handelingen in overeenstemming met de grondwet beginselen. Als '(school)cultuur' , 'democratisch klimaat' enz. tot eindtermen worden gebombardeerd in de nu te ontwikkelen curricula, zal de gewenste verandering waarschijnlijk niet plaatsvinden.
Bijlage