Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Reactie
Naam
|
Coöperatie Leren voor Morgen (ir drs G.M. van der Helm)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
3 juli 2018
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Uitstekend om aandacht te geven aan burgerschap, maar we missen de bredere context van de universele waarden: het wereldburgerschap.
Daarnaast is de tekst te statisch omdat er geen aandacht is voor de grote ontwikkelingen van vandaag en morgen, die daarnaast nog eens steeds sneller gaan. Duurzame ontwikkeling zou ook onderdeel moeten zijn van gped burgerschap.
Vraag2
Biedt het wetsvoorstel voldoende handvatten om invulling te geven aan de burgerschapsopdracht?
Onvoldoende, zoals overigens ook al blijkt uit de aanbevelingen van het ontwiikelteam Burgerschap bij Curriculum.nu. Er zou bv aandacht moeten zijn voor de grote thema's als maatschappelijke ongelijkheid, de klimaat- en energietransitie, circulaire economie, diversiteit en globalisering, maar ook bv aan de waarde van rendementsdenken en onze verantwoordelijkheid voor de leveranciersketens van de producten die we kopen. Hoe geven we onze leerlingen handelingsperspectief?
Bijlage