Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Reactie
Naam
|
Vrouwen Partij (MM Sparla)
|
Plaats
|
de Kwakel
|
Datum
|
5 juni 2018
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Het voorstel verduidelijking burgerschapsopdracht binnen de constitutionele monarchie der Nederlanden in het funderend onderwijs mist de goede toelichting op de effecten van Artikel120Grondwet. "De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen"
Burgers van Nederland leven in een grotendeels patriarchale rechtstaat. Waar oa miljoenen vrouwen nogsteeds een achtergestelde positie hebben. Waar politieke diversiteit van oudsher als een probleem gezien wordt en het polder model als ideaal gepromoot wordt. Mede doordat de Trias politicia in de organisatiestructuur en in de praktijk geen onderlinge controle kent. Hebben we te maken met een rechtstaat die burgers niet in de gelegenheid stelt om zich te beroepen op haar grondrechten als deze geschonden worden. Mede ook omdat er binnen Nederland er op geen enkele wijze een toetsing of een controle mechanisme dat de rechterlijke macht de eigen bias rondom schending Artikel 1 laat voorkomt.Is het Art120Gw een van de meest inhumane grondwetsartikelen die Nederland ooit heeft gekend.
Het Nederland van 2018 is een constitutionele monarchie maar kent geen wet constitutionele toetsing en geen hof waar een constitutionele toetsing mogelijk is. Er is zelfs geen openbare commissie constitutionele toetsing. Met alle gevolgen van dien.
Mede ook door de wijze waarop het kiesrecht (oa de ongelijke toegang tot verkiezingen) en de financiering van de politiek in Nederland is ingeregeld maakt dat de Tweede Kamer geen werkelijke representatie meer is van Nederland tov het staatshoofd de Koning.
De 150 zetels van de Tweede Kamer zijn in 2018 inmiddels ingedikt tot 13 stemmen met verschillende gewichten.
Kijkend naar de functie van de Eerste Kamer blijkt dat deze door de partijdiscipline ook geen openbare toetsbare toetsing van de constitutie idz de grondrechten en verdragen levert. Hierdoor is de functie van toetsingskamer ook geërodeerd en is er meer sprake van paalrot in de fundamenten van de Nederlandse politiek.
Als er binnen het onderwijs richting burgerschap aandacht moet komen voor verduidelijking van burgerschap, dan mag de impact van dit meest inhumane grondwetsartikel 120, na de afschaffing van de wet slavernij in Nederland niet ontbreken.