Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Reactie
Naam
|
H.J. Eurlings-Tummers
|
Plaats
|
Obbicht
|
Datum
|
5 juni 2018
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Weggegooid geld en moeite, omdat goed burgerschap niet in lessen wordt aangebracht. Dat werkt betuttelend en maakt het lesprogramma te vol. Daardoor komen rekenen, taal, spelling en 21-eeuwse vaardigheden onder druk te staan. Besteedt het geld liever aan goede kinderopvang, gericht op het ontwikkelen van goede executieve functies en een positieve innerlijke spraak. Zorg voor rust in de eerste kinderjaren, waardoor kinderen vooral een goede inhibitie kunnen ontwikkelen. Dat resulteert veel meer in een goede moraliteit en saamhorigheidsgevoel. Verplicht het Wilhelmus zingen? Alsof dat een succes wordt in deze tijd. Het worden lessen die de leerlingen gapend, klierend en verveeld ondergaan. Bedenk: waarom zingen ze tijdens een voetbalwedstrijd datzelfde lied wel uit volle borst mee? Burgerschap moet van binnenuit, vanuit het thuisfront komen en kan niet worden gedoceerd. Steek moeite, tijd en geld liever in het verkleinen van klassen en in het verhogen van lerarensalarissen in plaats van het nog meer belasten van onderbetaalde schaarse leerkrachten!!!