Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

Reactie

Naam Drs. A.J.C.M. Cock
Plaats Berkhout
Datum 3 juli 2018

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Het is goed dat er meer duidelijkheid gegeven wordt over de vraag wat er van het onderwijs verwacht wordt. Vooral de opmerkingen over de praktijk en de inbedding in alle vakken spreken mij erg aan. Als classicus heb ik al jaren geprobeerd door wat wij noemen "de confrontatie van het vreemde met het eigene" leerlingen bewust te maken van de waarden die wij nu belangrijk vinden. Ook door discussie uit te lokken over de gelezen antieke teksten probeer ik bij te dragen aan de persoonlijkheidsvorming van de leerlingen en aan hun kennis en vaardigheden t.a.v. de waarden die wij met burgerschapsvorming proberen over te brengen.

Vraag2

Biedt het wetsvoorstel voldoende handvatten om invulling te geven aan de burgerschapsopdracht?
Ik denk dat zo wel duidelijk wordt waarop het onderwijs zich moet richten. Wel zie ik graag dat de mogelijkheden om dit in te bedden in de huidige lespraktijk expliciet worden benadrukt. Het is geen taak van de overheid steeds meer op he bordje te leggen van het onderwijs. Wel kan het helpen als het onderwijs er in slaagt te expliciteren hoe in alle vakken gestreefd wordt naar het vormen van leerlingen tot goede burgers. In dat licht lijkt me de positie van Klassiek Talen van wezenlijk belang: historisch besef, veranderingen t.o.v. de oudheid, het zijn essentiële elementen in deze vorming.