Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

Reactie

Naam Visiegroep Buurtalen (drs. B. de Zeeuw)
Plaats Eindhoven
Datum 3 juli 2018

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
De Visiegroep Buurtalen, een groep van experts uit het voortgezet onderwijs, MBO, HBO en wetenschappelijk onderwijs is van mening dat in het huidige wetsvoorstel te weinig rekening wordt gehouden met Europees burgerschap en wereldburgerschap. Leerlingen zijn naast inwoners van Nederland, vooral ook Europeanen. Hun dagelijkse leven wordt in steeds belangrijkere mate door Europa bepaald. Veel van onze normen en waarden zijn Europese normen en waarden. Leerlingen zullen dus kennis moeten hebben van de gemeenschappelijke, Europese normen en waarden. De mobiliteit van leerlingen wordt bovendien steeds groter (zowel digitaal als fysiek). Zij verplaatsen zich steeds vaker en zullen dus vaker in contact komen met andere Europeanen.

Nederland maakt deel uit van de Europese Unie, leerlingen zullen dus kennis moeten hebben van Europa en de Europese Unie. Mondiale vraagstukken (Brexit, huidige buitenlandbeleid VS, vluchtelingencrisis, economische crisis, kernwapenproblematiek, klimaat) zullen steeds vaker op Europees niveau worden aangepakt. Kennis van de Europese Unie is dus van groot belang. Leerlingen zullen moeten weten hoe de Europese instanties (zoals de Europese Raad, het Europees Parlement en de Europese Commissie) functioneren. Ook het belang van de Europese Unie als historisch gegroeide gemeenschap zou veel meer aandacht moeten krijgen. Niet enkel in de vorm van kennis, maar ook door begrip en waardering te kweken.

Goed burgerschapsonderwijs zal moeten ontstaan door middel van integratie in de huidige vakken. Zodra het over Europees burgerschap gaat, zijn de buurtalen Duits en Frans uitermate geschikt om het venster naar andere samenlevingen binnen Europa (en daarbuiten) te openen. Dat open venster biedt de mogelijkheid tot kennismaking, maar vooral ook tot het ontstaan van empathie voor andere Europese burgers en participatie in Europa. Indien men burgerschap wil integreren in de huidige vakken, dan zou de integratie en het projectmatig samenwerken met verschillende vakken veel explicieter genoemd moeten worden. Wij hopen dan ook dat hiermee rekening wordt gehouden met oog op het nieuwe curriculum in po en vo. Daarnaast hopen wij dat Europees burgerschap en wereldburgerschap een prominentere rol krijgen in het huidige wetsvoorstel. De experts uit de Visiegroep Buurtalen zijn zeker bereid om hierover mee te denken en gaan dan ook graag het gesprek aan met de minister.

Vraag2

Biedt het wetsvoorstel voldoende handvatten om invulling te geven aan de burgerschapsopdracht?
De Visiegroep Buurtalen, een groep van experts uit het voortgezet onderwijs, MBO, HBO en wetenschappelijk onderwijs is van mening dat in het huidige wetsvoorstel te weinig rekening wordt gehouden met Europees burgerschap en wereldburgerschap. Leerlingen zijn naast inwoners van Nederland, vooral ook Europeanen. Hun dagelijkse leven wordt in steeds belangrijkere mate door Europa bepaald. Veel van onze normen en waarden zijn Europese normen en waarden. Leerlingen zullen dus kennis moeten hebben van de gemeenschappelijke, Europese normen en waarden. De mobiliteit van leerlingen wordt bovendien steeds groter (zowel digitaal als fysiek). Zij verplaatsen zich steeds vaker en zullen dus vaker in contact komen met andere Europeanen.

Nederland maakt deel uit van de Europese Unie, leerlingen zullen dus kennis moeten hebben van Europa en de Europese Unie. Mondiale vraagstukken (Brexit, huidige buitenlandbeleid VS, vluchtelingencrisis, economische crisis, kernwapenproblematiek, klimaat) zullen steeds vaker op Europees niveau worden aangepakt. Kennis van de Europese Unie is dus van groot belang. Leerlingen zullen moeten weten hoe de Europese instanties (zoals de Europese Raad, het Europees Parlement en de Europese Commissie) functioneren. Ook het belang van de Europese Unie als historisch gegroeide gemeenschap zou veel meer aandacht moeten krijgen. Niet enkel in de vorm van kennis, maar ook door begrip en waardering te kweken.

Goed burgerschapsonderwijs zal moeten ontstaan door middel van integratie in de huidige vakken. Zodra het over Europees burgerschap gaat, zijn de buurtalen Duits en Frans uitermate geschikt om het venster naar andere samenlevingen binnen Europa (en daarbuiten) te openen. Dat open venster biedt de mogelijkheid tot kennismaking, maar vooral ook tot het ontstaan van empathie voor andere Europese burgers en participatie in Europa. Indien men burgerschap wil integreren in de huidige vakken, dan zou de integratie en het projectmatig samenwerken met verschillende vakken veel explicieter genoemd moeten worden. Wij hopen dan ook dat hiermee rekening wordt gehouden met oog op het nieuwe curriculum in po en vo. Daarnaast hopen wij dat Europees burgerschap en wereldburgerschap een prominentere rol krijgen in het huidige wetsvoorstel. De experts uit de Visiegroep Buurtalen zijn zeker bereid om hierover mee te denken en gaan dan ook graag het gesprek aan met de minister.