Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

Reactie

Naam STC (Functie docent) (T Uithol)
Plaats Rotterdam
Datum 5 juni 2018

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Als docent die vanaf komend schooljaar het vak L&B gaat geven (en hier nu dus al druk mee bezig is) maak ik me een beetje zorgen over enkele onderdelen die ik gelezen heb in het wetsvoorstel.

Enkele dingen waar ik van schrik zijn onderwerpen als zoals actieve deelname d.m.v. bezoeken en debatten. Of de wens van minister Slob om zaken zoals het Wilhelmus / het Plakkaat van Verlatinghe ook te gaan bespreken. (Laatst genoemde leek mij niet verplicht maar ik noem het toch maar.)

Zelf geloof ik heilig in het idee dat juist L&B de perfecte lessen zijn om op de klas af te stemmen om per groep te kijken wat ze nodig hebben om zelfstandige burgers te worden.

Ik geef bijvoorbeeld les op een school waarin we les geven van vmbo tot en met universitair. Zelf zit ik bij de sectie van het mbo en heb hier hebben we te maken met mbo leerlingen van niveau 1/2, 3/4 en volwassenen die omscholen. Het heeft simpelweg geen nut om bij al deze diverse groepen met diverse benodigdheden één basis lijn te vragen.

Daarbij bieden wij ook nog eens een breed scala aan opleidingen die waarin ook weer per studierichting een andere aanpak wenselijk is.

Oftewel ja, het is goed dat er meer aandacht gaat naar L&B en dat hier meer eisen aan komen maar het is ook belangrijk dat er vertrouwd wordt in de nieuwe lading studenten die hier speciaal voor gestudeerd hebben om hier zelf beslissingen in te nemen adhv de klas die ze voor zich hebben.