Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

Reactie

Naam Femnomenaal (MEd F Wetzer)
Plaats Son
Datum 5 juni 2018

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Geachte heer Slob,

Burgerschap is een van de belangrijkste vakken in het onderwijs. Uiteindelijk gaat het in de samenleving toch over zorgen voor elkaar, het samen doen, respect en begrip.
Daarvoor moet er ook op de werkvloer iets gebeuren, zoals u al zegt in het voorstel, de school moet het goede voorbeeld geven.
Dat betekent een ander personeelsbeleid. Meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, meer mensen met een andere afkomst, meer mensen met een arbeidsbeperking. Dit zorgt ervoor dat kinderen ook echt een goed voorbeeld zien. Dat je geen conciërge hoeft te zijn met een beperking ( mits je dat natuurlijk erg leuk vindt, wat ik mij kan voorstellen!), maar dat een beperking niet betekent dat je jouw ambities moet negeren. Dat je gerespecteerd wordt en gezien. Dat is waar het onderwijs nu structureel niet het goede voorbeeld laat zien. Of dat een financiële zaak is, of een manier van naar mensen kijken, laat ik in het midden. Uw wetsvoorstel zou weleens een deel van de oplossing kunnen zijn. Minder uitkeringen, meer variatie op de onderwijsarbeidsmarkt, een beter voorbeeld voor leerlingen en een oplossing voor de werkdruk. Graag ga ik hierover met u in gesprek!

Bijlage