Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Reactie
Naam
|
CSG De Goudse Waarden (drs E Van Ouwerkerk)
|
Plaats
|
Gouda
|
Datum
|
1 juli 2018
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?
Veel woorden, weinig concreet. Er is veel vrijheid en dat moet ook, dat is alleen maar goed. Maar wat verandert er nu eigenlijk? En wat moeten we precies doen en laten?
Vraag2
Biedt het wetsvoorstel voldoende handvatten om invulling te geven aan de burgerschapsopdracht?
Het lijkt mij ondoenlijk voor de inspectie om dit te toetsen. Als school weet je ook niet echt waar je aan toe bent. Wanneer doe je het goed? Is het voldoende als er bij verschillende vakken aandacht wordt besteed aan de onderdelen van burgerschap zoals hier genoemd? Of moet het een compact geheel van lessen zijn, al dan niet projectmatig?
Welke school niveaus zitten qua kennis onder het Europese gemiddelde? Is het niet zo dat havo en vwo scholen goed op peil zijn? En wat is dat peil dan precies? Het is mij allemaal nog steeds veel te vaag.
'Andere' schoolvakken hebben minstens kerndoelen en exameneisen waaraan leerlingen moeten voldoen. Dit 'vak' is niet meetbaar.