Wet uitwerking burgerschapsopdracht WEB
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Vijfhuizen
|
Datum
|
14 maart 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel uitwerking burgerschapsopdracht WEB? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Vavo kan misschien beter aansluiten bij VO. Een aantal leerlingen is afkomstig uit het VO dus zij hebben (als het goed is) al een traject gevolgd.
Het vavo heeft ook studenten/leerlingen, vaak volwassenen met enige levenservaring, die slechte een of een paar vakken volgen. Dus maatwerk is zeker nodig in het vavo, anders loop je het risico dat de motivatie om te ontwikkelen bij deze groepen daalt.
Voor het mbo lijkt mij dit een prima opdracht.
Vraag2
Wat vindt u van de uitvoerbaarheid van het wetsvoorstel met betrekking tot de burgerschapsopdracht op mbo- en vavo-instellingen? Zijn er specifieke voorbeelden of ervaringen die u kunt delen?
Zie hierboven.
Vraag3
Hoe denkt u dat deze doelstellingen de kwaliteit van het (burgerschaps)onderwijs kunnen verbeteren
Als er kaders zijn, weten onderwijsinstellingen waar zij naartoe moeten werken. Dat geeft duidelijkheid: wat moet er in elk geval gebeuren. Het voorkomt ook dat onderwijsinstellingen te veel en wellicht te geforceerd met burgerschap aan de gang gaan.
Vraag4
Denkt u dat het wetsvoorstel voldoende flexibiliteit biedt voor mbo- en vavo-instellingen om hun eigen identiteit en visie te behouden? Kunt u dit toelichten?
Dat moet de praktijk uitwijzen. Geef heldere kaders, een ondergrens.
Vraag5
Welke mogelijke effecten verwacht u dat het wetsvoorstel heeft op de leeromgeving en de cultuur binnen mbo- en vavo-instellingen? Zijn er positieve of negatieve gevolgen die u voorziet?
Ik hoop dat dit een stimulans is om op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Andere gewoontes, culturen te begrijpen en te waarderen. Overigens geloof ik erg in het goede voorbeeld geven. Dus er ligt ook voor het personeel een taak, al was het maar het je bewust worden van je eigen vooroordelen, (geschreven en ongeschreven, impliciete en expliciete) waarden en normen.