Wet uitwerking burgerschapsopdracht WEB
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amersfoort
|
Datum
|
17 maart 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel uitwerking burgerschapsopdracht WEB? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Wat gemist wordt is een niveauduiding bij het instellingsexamen, het expertrapport voorziet daar niet in, maar geeft wel de aanbeveling dat te doen in het hoofdstuk over examinering.
Dat geldt allereerst voor Entree. Een optie zou zijn om ontwikkeling te aan te tonen, dit is met rekenen ook werkbaar gebleken. Nu zou je kunnen concluderen dat je een examen burgerschap moet halen. Vreemd omdat Entree een opleiding is waar feitelijk geen startkwalificatie kan worden verkregen.
Als tweede geldt dit ook voor de andere niveaus. Een niveauduiding brengt veel helderheid voor niveau 2-4. Feitelijk is de prestatie die de student straks moet leveren bij het instellingsexamen het nu te interpreteren als één niveau, wat weliswaar verdedigbaar is, maar wat er ook voor zorgt dat het eindniveau in elk geval ook door de niveau 2 studenten gehaald moet kunnen worden. Dat bakent het niveau dus af op niveau 2. Dat is dan het maximale vereiste niveau omdat er geen niveaudifferentiatie is geformuleerd.
Daarnaast zal een student in geval van opstromen vanuit niveau 2 naar niveau 3 of 4 burgerschap al behaald hebben. En in dat geval dus geen lessen burgerschap meer nodig hebben.
Is dat wenselijk?
Vraag2
Wat vindt u van de uitvoerbaarheid van het wetsvoorstel met betrekking tot de burgerschapsopdracht op mbo- en vavo-instellingen? Zijn er specifieke voorbeelden of ervaringen die u kunt delen?
Mijns inziens komen studenten op de VAVO voor hun VO vakken en VO certificaten.
Vreemd dat zij dan opeens mbo examens krijgen.
Vraag3
Hoe denkt u dat deze doelstellingen de kwaliteit van het (burgerschaps)onderwijs kunnen verbeteren?
Een instellingsexamen legt een minimum lat voor het kennisniveau burgerschap welke voor alle instellingen geldt. Dit helpt bij een positieve positionering voor het vak burgerschap, zeker in combinatie met de instellingsbrede opdracht.