Wet concretisering voorschriften inzake het ononderbroken ontwikkelingsproces, de kwaliteit van het onderwijs en het stelsel van kwaliteitszorg
Reactie
Naam
|
Drives@School (drs. A.A.S. Brezet)
|
Plaats
|
Leiderdorp
|
Datum
|
12 maart 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel concretisering deugdelijkheidseisen in het funderend onderwijs? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden
Wat sterk is aan het voorstel is dat duidelijk verwacht wordt dat scholen een cyclisch proces doorlopen. Daarbij wordt het sterker als het ook duidelijk benoemt wordt als een cyclisch leerproces. Het is logisch dat kwaliteit belangrijk is, doch wanneer het enkel over kwaliteit en bewijs gaat, bestaat de kans dat de huidige cultuur waarin niets mis mag gaan wordt versterkt. De inspectie draagt bij aan die cultuur, alleen al door de naam van de instelling. Als we willen dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog gaat en dat leerlingen leren, dan is het belangrijk dat leerkrachten, docenten, schoolleiders en bestuurders leren. Een cyclisch proces waarin bewust en planmatig het leerproces van de leerlingen wordt gestuurd hoort dan ook een bewust leerproces te zijn. Daarbij is het dan ook sterker om van een leercultuur te spreken dan van een kwaliteitscultuur. Het leren is namelijk de bedoeling en de kwaliteit het resultaat. De vraag is daarbij of evidence informed ook betekent dat men in het onderwijs in dat cyclische leerproces zelf mag gaan ontdekken wat er werkt. Dat is wel aan te bevelen, want dat versterkt het leren en de professionaliteit. Daarom is het sowieso sterk dat in het voorstel het vakmanschap en de ervaring van het onderwijzend personeel een belangrijke plaats heeft. Ook is sterk dat men wil benadrukken dat daarbij afstemming binnen de organisatie belangrijk is. Dat kan in de wettekst benadrukt te worden door te spreken van een 'gezamenlijk cyclisch leerproces'. Tenslotte stel ik voor dat 'onondoorbroken' wordt vervangen door 'doorlopend'. Onondoorbroken is een dubbele ontkenning en het is evidence informend dat die niet zo lekker werken in ons brein. Het is ook een negatief doel, gericht op iets voorkomen. Dat is ook niet handig. Een doorlopend ontwikkelproces waarbij het potentieel van leerlingen steeds meer tot bloei komt is een positief en motiverend doel en daarin zit ook de afstemming tussen alle actoren in het proces.