Actieplan Digitale Connectiviteit

Reactie

Naam Sylvia Slegers
Plaats Huizen
Datum 2 april 2018

Vraag1

U vindt de vragen in het consultatiedocument zelf.

NB Daarbij treft u ook een specifieke vraag aan over de voorgestelde invulling van de dekkingseis voor mobiele communicatie.
LET OP: De reactietermijn van deze vragen (11 en 12) is verlengd. Na de sluiting op 11 april kunt u nog tot 25 april per mail reageren op de dekkingseis via Frequenties@minez.nl. Reden is dat partijen hebben gevraagd om meer tijd voor bestudering van de eis.
Ik wil u er graag op wijzen dat de regering bij alle nieuwe technologieën juridisch verplicht is om het VOORZORGSPRINCIPE in acht te nemen.

Dit houdt in dat er een recht is om bij twijfel, dus niet pas bij bewijs, een voorzorgsbeginsel in te stellen t.a.v. een stof die mogelijk schadelijk is.

Het voorzorgsprincipe is een moreel en politiek principe dat stelt dat als een ingreep of een beleidsmaatregel ernstige of onomkeerbare schade kan veroorzaken aan de samenleving of het milieu, de bewijslast ligt bij de voorstanders van de ingreep of de maatregel als er geen wetenschappelijke consensus bestaat over de toekomstige schade.

Het is wetenschappelijk aanvaard dat wanneer het om volksgezondheid gaat, het voldoende is om aan te tonen dat er een redelijke kans is op [bijv. gezondheidsschade]. Het is dan niet vereist om de bewijsvoering tot in den treure en tot en met de kleinste details uit te werken. Vrij vertaald luidt deze definitie: als er kans is op serieuze of onomkeerbare schade, dan mag het gebrek aan volledige wetenschappelijke zekerheid niet gebruikt worden als reden om maatregelen uit te stellen.

Het is overigens absoluut niet het geval dat er, zoals de overheid en betrokken instanties maar blijven beweren. inderdaad geen wetenschappelijke bewijzen van de schadelijkheid van straling zouden zijn. Via de link https://dooozz.nl/blog/wetenschap-en-straling/vindt u namelijk een lijst met 624 wetenschappelijke onderzoeken die gezondheidsschade van straling aantonen bij blootstelling aan waarden tot ver onder de veiligheidsnorm, zoals de Gezondheidsraad, RIVM en GGD die hanteren. De lijst is aangevuld met links naar in totaal meer dan 8300 onderzoeken.

Het is dan dus ook volledig terecht dat wetenschappers in augustus vorig jaar waarschuwden dat het 5G-netwerk uitgerold wordt zonder dat de effecten daarvan op mens, dier en natuur onderzocht zijn en zonder dat reële veiligheidslimieten zijn vastgesteld. De volledige tekst van de bovengenoemde wetenschappelijk onderbouwde waarschuwing vindt u hier: https://europaem.eu/attachments/article/120/2017-08_EU_5G_Appeal_10_August_2017.pdf

Ik verzoek u dan ook met klem om de uitrol van 5G te staken/af te stellen, de huidige toegestane stralingslimieten drastisch te verlagen, de bevolking eerlijk te informeren, EHS als aandoening te erkennen, wifi in openbare gelegenheden te verbieden en over het gehele land witte zones in te stellen.