Actieplan Digitale Connectiviteit

Reactie

Naam Ir G.L.H. Arends-Zimmerman
Plaats Waalre
Datum 28 maart 2018

Vraag1

U vindt de vragen in het consultatiedocument zelf.

NB Daarbij treft u ook een specifieke vraag aan over de voorgestelde invulling van de dekkingseis voor mobiele communicatie.
LET OP: De reactietermijn van deze vragen (11 en 12) is verlengd. Na de sluiting op 11 april kunt u nog tot 25 april per mail reageren op de dekkingseis via Frequenties@minez.nl. Reden is dat partijen hebben gevraagd om meer tijd voor bestudering van de eis.
Mijn commentaar bij Vraag 8



Ik ben voorstander van landelijke EMV- normen met betrekking tot gezondheid, welzijn en milieu. Indien deze normen zoals nu, onvoldoende gefundeerd zijn en niet geactualiseerd worden, zou landelijke EMV-normen niet wenselijk zijn (=nadeel). Dan kan beter de wijsheid van lokale gezaghebbers gevolgd worden. Bij juist opgestelde actuele normen wordt de bevolking en de natuur passend beschermd (=voordeel) Dat betekent dat deze nieuwe EMV-normen vastgesteld dienen te worden op basis van de huidige stand van de wetenschap en periodiek geactualiseerd worden. En niet zoals nu gebeurt dat deze gebaseerd zijn op onduidelijke en onvolledige normen uit 1999! Voor de straling, een milieufactor waarbij de lange termijn effecten nog niet volledig gekend zijn dient bovendien het voorzorgprincipe gehanteerd te worden. Binnen het vakgebied stralingshygiëne wordt sinds jaar en dag in principe het ALARA (As Low as Reasonable Achievable) principe voorgeschreven. Bij de stralingstoepssingen voor mobiele telecommunicatie gebeurt dit helaas niet. Er wordt geen enkele restrictie gesteld, anders dan de gedateerde norm. Dus raad ik aan om bij de op te stellen normering ook dit principe aan te houden. Verder dient bij de normering onderscheid gemaakt te worden tussen de blootstelling van diverse subgroepen, zoals de werkende bevolking en kwetsbare groepen vanwege leeftijd (jongeren en ouderen) of zieke mensen. Dit betekent dan een lagere maximale toegestane stralingsbelasting bij bijvoorbeeld scholen, sportvoorzieningen, ziekenhuizen, bejaardenhuizen en woonwijken. Ook de effecten op de natuurwaarden dienen meegewogen te worden. En ook hiervoor geldt het Voorzorgprincipe evenals het ALARA-principe.
Indien lokale regels aldus geharmoniseerd worden is het beschermingsnivo voor de belasting aan schadelijks straling binnen geheel Nederland voldoende gewaarborgd, een wenselijke situatie naar mijn mening.